GreekEnglish (United Kingdom)Deutsch (DE-CH-AT)Russian (CIS)
Συνεργαζόμαστε με:
  • Επαγγελματίες υγείας στην Ελλάδα και το εξωτερικό που επιθυμούν να παρακολουθούν τους πελάτες τους
  • Εταιρείες και φορείς που παρέχουν λογισμικό brainfitness και εργαλεία διεπαφών με ΗΥ
  • Εταιρείες και φορείς που δραστηριοποιούνται στον τομέα του τουρισμού
  • Εταιρείες, οργανώσεις και φορείς που δραστηριοποιούνται στον τομέα υπηρεσιών υγείας

ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ

Από τη συλλογή άρθρων αγωγής υγείας της BrainFitness Net - www.brainfitness.gr

 

Μαρία Δεληγιάννη

Ψυχολόγος και δασκάλα της Yoga

Επιστημονική συνεργάτης BrainFitness Net


Ο διαλογισμός είναι μια πανάρχαια τεχνική που τη συναντούμε σε πολλές φιλοσοφικές παραδόσεις, όπως οι Πυθαγόρειοι, ο χριστιανισμός, ο σουφισμός, ο ταοισμός,ο βουδισμός, ο ινδουισμός κ.α.

Χωρίς να είναι θρησκεία, η μέθοδος του διαλογισμού έχει τη δυνατότητα να εφαρμοσθεί από όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας, κοινωνικής τάξης, θρησκευτικής κάστας ή κουλτούρας.

Ο διαλογισμός μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε μια βαθειά επίγνωση του εαυτού μας.

 

Βασικές προυποθέσεις για την επιτυχία στην άσκηση του διαλογισμού είναι η βαθειά χαλάρωση και η εστίαση.

Υπάρχουν πολλά είδη διαλογισμού, όπως η συγκέντρωση σε ένα εξωτερικό ή εσωτερικό αντικείμενο, σε ήχο (ψαλμό ή μάντραμ) κ.α.

Ο διαλογισμός σα μέθοδος αυτογνωσίας βασίζεται στην αίσθηση της πραγματικότητας, πέρα από κάθε μεταφυσική, λατρευτική , δοξαστική και φανατικά θρησκευτική απόχρωση.

Σε πρώτη φάση ο διαλογιζόμενος μπορεί να επιτύχει να ελέγξει και να ησυχάσει το νου του, φέρνοντας την προσοχή του στην αναπνοή.

Αποκτώντας μέσα από την εστίαση και συγκέντρωση επίγνωση της αναπνοής, προχωρά σε μια δεύτερη φάση, παρατηρώντας τις αισθήσεις πάνω και μέσα στο σώμα του.

Διατηρώντας τη θέση του αποστασιοποιημένου παρατηρητή, αποδέχεται τις σκέψεις και τα συναισθήματά του χωρίς να τα κρίνει ή να τα δικαιολογεί και χωρίς να αντιδρά σε αυτά.

Αυτή η σιωπηλή αποδοχή δεν είναι παθητικότητα, αλλά η σοφία της γνώσης του συμπαντικού νόμου της παροδικότητας.

Τα πάντα έρχονται και παρέρχονται.

Με το ν’ αποδέχεται και να βιώνει κανείς την παρούσα στιγμή, με το να μη χάνεται στο παρελθόν ή στο μέλλον, γίνεται πιο συνειδητός, πιο σοφός, προστατεύοντας την υγεία του από την υπερβολική ανησυχία για το μέλλον και από τις απογοητεύσεις για τις δυσάρεστες μνήμες του παρελθόντος.

Για κάποιον που ασκείται τακτικά στο διαλογισμό, οι επιστημονικές έρευνες των τελευταίων χρόνων, που επιβεβαιώνονται όλο και περισσότερο, απέδειξαν ότι ο ασκούμενος επιτυγχάνει σημαντικότατα οφέλη για την υγεία του.

Επιτυγχάνει επίσης τον έλεγχο και τη μείωση του άγχους το οποίο ευθύνεται για τις περισσότερες ψυχοσωματικές διαταραχές.

Οι βιολογικοί δείκτες του διαλογιζόμενου διατηρούν την απαραίτητη ισορροπία.

Ξέρουμε πλέον ότι οι σκέψεις και τα συναισθήματά μας είναι αλληλένδετα.

Διατηρώντας τη γαλήνη του νου απολαμβάνουμε περισσότερα γαλήνια συναισθήματα κατανόησης, αποδοχής, ηρεμίας, αγάπης, ενότητας και συμπόνοιας για τους γύρω μας.

Προστατεύουμε ακόμα τον εαυτό μας από τις τοξικές αντιδράσεις του θυμού, του φόβου, της ζήλιας και της θλίψης που δηλητηριάζουν τον οργανισμό μας και ενεργοποιούν ενοχλητικά και επιζήμια συμπτώματα, όπως η αρτηριακή πίεση, λοιμώξεις, φλεγμονές, πονοκεφάλους, αυπνίες, εντερικές διαταραχές κτλ

Ο διαλογισμός είναι πρόληψη για την υγεία μας, αποκαθιστά και ενδυναμώνει το ανοσοιποιητικό μας σύστημα.

Παρατείνει τη νεότητα, τη διαύγεια του νου, καλλιεργεί αυτοπεποίθηση και αυτοκυριαρχία και μας γεμίζει πληρότητα και ευεξία.

Σε καμιά περίπτωση δεν συνιστάται σε σοβαρές διαταραχές υγείας η διακοπή της θεραπευτικής αγωγής που μπορεί να βρίσκεται κάποιος. Η παράλληλη όμως άσκηση διαλογισμού έχει αποδειχθεί πως επιταχύνει την αποθεραπεία.

Η σιωπή είναι το βασικό σκηνικό του διαλογισμού.

Μπορεί κανείς να τον εξασκήσει μόνος ή σε ομάδα.

Όταν είναι αρχάριος χρειάζεται να έχει βοήθεια για τα πρώτα στάδια από κάποιον υπεύθυνο εκπαιδευτή, που ο ίδιος να έχει εμπειριώσει τα οφέλη του πρακτικού διαλογισμού και να τον εξασκεί σταθερά.

Αυτό μπορεί κανείς να το διακρίνει από την ίδια τη ζωή του εκπαιδευτή στην καθημερινότητά της.

Η μέθοδος δεν είναι θεωρητική προσέγγιση, αλλά 100% πρακτική εφαρμογή, της οποίας τα αποτελέσματα μπορούν να είναι ορατά στη ζωή του κάθε ασκούμενου.

Η σταδιακή απομάκρυνση των σκέψεων επιταχύνεται με την υπομονετική και συνεπή εξάσκηση.

Όταν ο νους ησυχάσει, η συνεχής εγρήγορση μέσα στη σιωπή και την ακινησία μας αποκαλύπτει βαθειές αλήθειες για τον εαυτό μας.

Και όπως λέγανε οι Πυθαγόρειοι : «άνθρωπε γνώρισε τον εαυτό σου και θα γνωρίσεις το σύμπαν και τους Θεούς».

Αρνητικές παρενέργειες από την άσκηση του διαλογισμού δεν υπάρχουν. Αρκεί να εφαρμόζεται στο μέτρο και το βαθμό που μπορεί ο καθένας να τον εξασκήσει ( από 5΄ - 1 ώρα ή και περισσότερο), με μοναδικό στόχο τον έλεγχο και την κυριαρχία του ίδιου μας του εαυτού, για την ενεργοποίηση των θετικών μας ιδιοτήτων και την απομάκρυνση των αρνητικών μας συνηθειών.

Ο διαλογισμός δεν απαιτεί απόσυρση του ανθρώπου από τις κοινωνικές του δραστηριότητες, αντίθετα τον ενδυναμώνει ώστε να αντεπεξέρχεται καλύτερα στις κάθε είδους υποχρεώσεις του.

Βελτιώνει την ποιότητα της ζωής μας και μας κάνει καλύτερους ανθρώπους, πιο διαθέσιμους επίσης να προσφέρουμε ανιδιοτελώς στον πλησίον μας.