GreekEnglish (United Kingdom)Deutsch (DE-CH-AT)Russian (CIS)
Συνεργαζόμαστε με:
  • Επαγγελματίες υγείας στην Ελλάδα και το εξωτερικό που επιθυμούν να παρακολουθούν τους πελάτες τους
  • Εταιρείες και φορείς που παρέχουν λογισμικό brainfitness και εργαλεία διεπαφών με ΗΥ
  • Εταιρείες και φορείς που δραστηριοποιούνται στον τομέα του τουρισμού
  • Εταιρείες, οργανώσεις και φορείς που δραστηριοποιούνται στον τομέα υπηρεσιών υγείας

ΔΙΑΤΡΟΦΗ & ΠΟΛΛΑΠΛΗ ΣΚΛΗΡΥΝΣΗ (ΠΣ)

Από τη συλλογή άρθρων αγωγής υγείας της BrainFitness Net - www.brainfitness.gr

 

 

Ειρήνη Κουτάντου BSc. (Hons), RD

Κλινικη Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Επιστημονική Συνεργάτης BrainFitness Net

 

Η ισορροπημένη Διατροφή έχει ιδιαίτερη σημασία για τη διατήρηση καλής υγείας, ενώ παράλληλα έχει συσχετιστεί με την εξέλιξη της ΠΣ, ενώ φαίνεται να ασκεί ουσιαστικό ρόλο στο χειρισμό πολλών συμπτωμάτων της νόσου αυτής.

Βιταμίνη D

Αρκετές κλινικές μελέτες υποστηρίζουν πως η έλλειψη της βιταμίνης D φαίνεται να σχετίζεται με την εμφάνιση της ΠΣ.

Διασφαλίστε επαρκή ποσότητα στη βιταμίνη D:

  • 15 - 20΄ έκθεση στον ήλιο από Απρίλιο – Οκτώβρη μεταξύ των ωρών 10.00 – 16.00 βοηθά τον οργανισμό να συνθέσει τη βιταμίνη αυτή από την ηλιακή ακτινοβολία και να καλύψει τις ανάγκες του για ένα περίπου χρόνο.

  • Διατροφή: 20-30% ημερήσιων αναγκών.

  • ­ τροφές: λιπαρά ψάρια, αυγό, κρέας, μαργαρίνες.

  • Προσοχή στα συμπληρώματα που περιέχουν Βιταμίνη D.

 

Κορεσμένα Λιπαρά Οξέα & Trans (υδρογονωμένα) λιπαρά

Αυξημένη κατανάλωση τροφών που περιέχουν τα λιπαρά αυτά, ενδέχεται να συσχετίζεται με την εμφάνιση της ΠΣ, αλλά αυτό χρειάζεται περαιτέρω διερεύνση. Τροφές οι οποίες περιέχουν τα συγκεκριμένα λιπαρά είναι:

Κορεσμένα Λιπαρά Οξέα

  • κρέας & τα προϊόντα του (λουκάνικα, ζαμπόν, σαλάμι, παστά κ.α..),

  • γάλα & γαλακτοκομικά προϊόντα (βούτυρο, σκληρά τυριά, γιαούρτι, κρέμα

γάλακτος), φοινικέλαιο, λάδι καρύδας, αναμιγμένα φυτικά έλαια,

  • πίτες - ζύμες (κρεατόπιτες - τυρόπιτες κ.α.),

  • κέικ/μπισκότα/γλυκά, που περιέχουν βούτυρο, λαρδί ή άλλο κορεσμένο λίπος,

  • dressings (σως),

Trans (υδρογονωμένα) λιπαρά

- ‘σκληρές’ μαργαρίνες, βούτυρο, λίπος γαλακτοκομικών,

    • μπισκότα & κέικ εμπορίου,

    • πρόχειρα σνακς π.χ. πατατάκια, γαριδάκια κ.α.

    • προτηγανισμένες τηγανιτές πατάτες -τροφές που πωλούνται στα ταχυ-φαγεία.

 

Αντικαταστήστε τα με Ακόρεστα Λιπαρά Οξέα

Ω3: καταναλώστε Λιπαρά Ψάρια (γαύρος, σαρδέλα, σκουμπρί, σολομός, αντσούγια, κολιός κ.α. ) 1-2 φορές ανά εβδομάδα, έχουν προστατευτική δράση.

Ω6: καταναλώστε με μέτρο: ηλιέλαιο, καλαμποκέλαιο, σογιέλαιο, καρπούς, όσπρια.

Μονοακόρεστα: καταναλώστε με μέτρο ελαιόλαδο, σησαμέλαιο, καρπούς.

Ακολουθείτε θεραπεία με κορτικοστεροειδή;

α) Περιορίστε τη ζάχαρη & τα προϊόντα που την περιέχουν (π.χ. γλυκά,

σοκολάτες, ροφήματα). Αντικαταστήστε με τεχνητό γλυκαντικό.

β) Περιορίστε το αλάτι & τις αλμυρές τροφές. Δώστε γεύση στις τροφές σας χρησιμοποιώντας περισσότερα μυρωδικά/μπαχαρικά, ντομάτα, ξύδι ή λεμόνι.