GreekEnglish (United Kingdom)Deutsch (DE-CH-AT)Russian (CIS)
Partnerships
  • Health professionals in Greece and abroad who wish to follow up their customers
  • Companies and organizations that provide brainfitness software and e-health services
  • Companies and organizations operating in the health tourism sector
  • Companies and organizations involved in healthcare and fitness services

ΠΡΩΙΝΟ: ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ ΓΕΥΜΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

There are no translations available.

Από τη συλλογή άρθρων αγωγής υγείας της BrainFitness Net - www.brainfitness.gr

 

Χατζηανέστης Νίκος

Chef de couisine

Σύμβουλος κρητικής διατροφής BrainFitness Net

 

Ένα πολύ σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της υγιεινότερης και σωστότερης διατροφής είναι να αλλάξουμε τις κακές μας διατροφικές συνήθειες και το κρίσιμο πρώτο βήμα θα πρέπει να είναι το να μάθουμε τα  παιδιά μας να τρώνε πρωινό. Απευθύνομε στα παιδιά γιατί θεωρώ ότι στους ενήλικες και τους μεγαλύτερους γενικά το θέμα της υγιεινής διατροφής και της σωστής διατροφικής συμπεριφοράς έχει να κάνει με την συνήθεια και χρειάζεται πιο ειδική δράση, εκτός από το γεγονός ότι οι μεγάλοι έχουν πιο ώριμη κρίση και θα μπορούσαν και μόνοι τους να σκεφτούν και να πράξουν.

Δυστυχώς δεν συμβαίνει το ίδιο με τα παιδιά γιατί τα παιδιά δεν έχουν τα κατάλληλα φίλτρα να επεξεργαστούν τις πληροφορίες που λαμβάνουν από τα ΜΜΕ καθώς επίσης και από τον περίγυρο του σχολείου και της μόδας. Ίσως και να έχετε ακούσει το παιδί σας να θεωρεί τον εαυτό του και τους φίλους του πολύ «cool» (δεν αντιγράφουν τα παιδιά μας μόνο τις ανθυγιεινές συνήθειες αλλά και τις «ανθυγιεινές» γλωσσικές εκφράσεις των διαφημίσεων) που το παριζάκι του είναι συγκεκριμένης εταιρίας, ενώ κανονικά δεν θα έπρεπε να υπάρχει καθόλου παριζάκι ή οποιοδήποτε άλλο αλλαντικό στο σπίτι.

Είναι αλήθεια ότι πολλά παιδιά το πρωί πίνουν μόνο γάλα πριν ξεκινήσουν για το σχολείο, άλλα δεν παίρνουν ποτέ πρόγευμα, ενώ κάποια παίρνουν μερικές φορές κάτι από το κυλικείο του σχολείου ή το περίπτερο που συνήθως δεν είναι το σωστό. Στοιχεία έρευνας του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) δείχνουν ότι 83% των παιδιών δεν παίρνει σωστό πρωινό στο σπίτι, ενώ το 89% δεν παίρνει ούτε κολατσιό από το σπίτι. Αυτό σημαίνει ότι δυστυχώς δεν υπάρχει η σωστή διατροφική παιδεία που θα βοηθούσε τα παιδιά και τους μεγάλους να κάνουν σωστές διατροφικές επιλογές.

Ακούμε τον τελευταίο καιρό ότι τα ποσοστά της παιδικής παχυσαρκίας έχουν σχεδόν διπλασιαστεί τα τελευταία 20 χρόνια τόσο σε Ευρώπη όσο και σε Αμερική, ενώ τα Ελληνόπουλα είναι τα πιο παχύσαρκα παιδιά στην Ευρώπη. Σχετικές έρευνες έχουν δείξει πως τα παιδιά που τρώνε συστηματικά το πρωινό γεύμα έχουν μέχρι και 30% λιγότερες πιθανότητες να γίνουν παχύσαρκα.

Τα παιδιά που δεν παίρνουν πρωινό έχουν αυξημένες πιθανότητες να εμφανίσουν παχυσαρκία, αφού τρώνε πιο μεγάλες ποσότητες στο μεσημεριανό γεύμα ή «τσιμπολογούν» snacks συνήθως ανθυγιεινά. Το αυξημένο βάρος των παιδιών και η παχυσαρκία επηρεάζουν το μεταβολισμό και τα λιπίδια του αίματος (αυξημένη χοληστερόλη) και, έτσι, αυξάνεται ο κίνδυνος για εμφάνιση - ακόμα και σε μικρή ηλικία - χρόνιων ασθενειών, όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα.

Ένα σωστό πρωινό πρέπει να καλύπτει περίπου το 25% (1/4) των θρεπτικών και ενεργειακών αναγκών που χρειάζεται το παιδί καθημερινά. Συνεπώς, η σύνθεση του πρωινού του, πρέπει να αποτελείται και από τις τρεις θερμιδογόνες ομάδες θρεπτικών συστατικών, τα λιπαρά, τους υδατάνθρακες και τις πρωτεΐνες.

Για όλους τους παραπάνω λόγους και για πολλούς άλλους πιο ειδικούς η κατανάλωση του πρωινού είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα παιδιά. Όμως, για να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη θα πρέπει το πρωινό να είναι υγιεινό και ιδιαίτερα ισορροπημένο. Για τον λόγο αυτό, προτείνουμε τις παρακάτω συστάσεις για το πρωινό γεύμα των παιδιών.

Καλές προτάσεις για ένα σωστό πρωινό είναι:

1 φλιτζάνι γάλα, 1-2 φέτες ψωμί ολικής άλεσης με μέλι (χωρίς βούτυρο) και 1 φρούτο.

1 φλιτζάνι γάλα με δημητριακά πρωινού χωρίς προσθήκη ζάχαρης και 1 φρούτο,

1 φυσικό χυμό και 1 σάντουιτς με ψωμί ολικής άλεσης, ένα καλό Κρητικό τυρί ( τυροζούλι, μυζήθρα νωπή, γραβιέρα, ή μανούρι και τόσα άλλα Ελληνικά τυριά που είναι πραγματικά ανώτερης ποιότητας) και να αποφύγουμε τα κίτρινα βιομηχανικά τυριά εισαγωγής που ένας θεός ξέρει τι περιέχουν εκτός από σκόνη γάλα.

1 φλιτζάνι γάλα, 1 κουλούρι Θεσσαλονίκης αυτό το φρέσκο κουλούρι που βγάζουν οι φούρνοι κάθε πρωί  και 1 φρούτο,

1 φλιτζάνι γάλα και 2 σπιτικά μπισκότα ολικής αλέσεως μαζί με ένα φρούτο.

1 φλιτζάνι γάλα ένα κομμάτι γραβιέρα και ένα ντάκο με μια ντομάτα και λίγο ελαιόλαδο.

1 φλιτζάνι γάλα μια λεπτή φέτα 20-30γρ. κοτόπουλο φιλέτο κρύο που έχετε ψήσει στο φούρνο με λίγο ελαιόλαδο, θυμάρι και λεμόνι 1 φέτα ψωμί ολικής και 1 φρούτο.

Θα μπορούσα να σας λέω δύο μέρες γευστικούς υγιεινούς συνδυασμούς, όμως σε όλα τα παραπάνω και σε πολλά περισσότερα μπορούμε να σας βοηθήσουμε, αρκεί να μας το ζητήσετε.